Praktijkvaarles

Voel je je nog wat onzeker in je boot, en blijkt varen soms toch wat lastiger te zijn dan je dacht? Of wil je eens uitproberen of varen wat voor je is?
We gaan tijdens een vaarles allerlei manoeuvres oefenen waarmee je in de praktijk te maken krijgt. Daarbij houden we ook rekening met de andere boten om ons heen, en de invloed van de wind.
Je zult merken dat je na onze praktijkles motorboot varen met meer zelfvertrouwen in je boot stapt.

Kosten van een praktijkvaarles

Voor de vaarlessen heb je de keus uit les op je eigen boot, óf les op de boot van de vaarschool (een Quicksilver 755 cruiser van 7 meter met een 225 pk Mercury bbm).

Boot van de vaarschool

Je kunt kiezen uit de korte vaarles, de standaard vaarles, of de uitgebreide vaarles. Ook kun je zelf een route uitstippelen die je wilt varen.
De totale tijdsduur van de vaarles is een indicatie. Hoe lang we uiteindelijk onderweg zijn hangt af van het aantal keren dat we een bepaalde manoeuvre moeten oefenen, én de drukte bij bruggen en sluizen. Vanwege (vaak beduidend) langere wachttijden bij bruggen en sluizen geldt in het weekeinde een kleine toeslag. Extra verrichtingen verlengen de tijdsduur uiteraard ook.

De hieronder vermelde tarieven zijn inclusief brandstof voor de boot, mijn reistijd naar de haven, de boot vaarklaar maken, en na de vaarles het zelfde in omgekeerde volgorde.

Korte vaarles
Deze vaarles duurt ongeveer 2 uur. We gaan de volgende dingen oefenen: 2 keer een smalle brugdoorgang passeren, aanleggen op 2 manieren, keren in een smal vaarwater en achteruitvaren in een nauw vaarwater. Ook pakken we een mooi stukje van ‘de Wieden’ mee tijdens onze vaartocht, waar we o.a. het uitwijken voor andere boten oefenen. Het is de standaard vaarles, maar dan zonder sluis.

De kosten voor deze vaarles zijn:
€ 295,- privé les (ong 2 uur)
€ 355,- bij 2 personen (ong 2,5 uur)
€ 415,- bij 3 personen (ong 3 uur)

Standaard vaarles
Deze vaarles duurt ongeveer 2,5 uur. We gaan de volgende dingen oefenen: 2 keer een smalle brugdoorgang passeren, aanleggen op 2 manieren, keren en achteruitvaren in een nauw vaarwater en 2 keer de (zelfde) sluis door. Ook pakken we een mooi stukje van ‘de Wieden’ mee tijdens onze vaartocht, waar we o.a. het uitwijken voor andere boten oefenen.

De kosten voor deze vaarles zijn:
€ 335,- privé les (ong 2,5 uur)
€ 395,- bij 2 personen (ong 3 uur)
€ 455,- bij 3 personen (ong 3,5 uur)

Op de zaterdag en de zondag geldt een toeslag van € 30,- 

Uitgebreide vaarles
Deze vaarles duurt een stuk langer, ongeveer 4,5 uur. Je krijgt zo een duidelijk beeld van wat een leuke vaartocht inhoudt, waarbij je tevens alle manoeuvres oefent die je moet kennen. We gaan de volgende dingen oefenen: vijf smalle brugdoorgangen passeren, aanleggen op 2 manieren, keren en achteruitvaren in een nauw vaarwater, 2 verschillende sluizen door, een bediende brug door, en we varen door 2 stukken van ‘de Wieden’, waar we o.a. het uitwijken voor andere boten oefenen. De meerwaarde van deze vaarles zit met name in de veel langere route die we varen met heel verschillende wateren. 

De kosten voor deze vaarles zijn:
€ 575,- privé les (ong 4,5 uur)
€ 635,- bij 2 personen (ong 5 uur)
€ 695,- bij 3 personen (ong 5,5 uur)

Op de zaterdag en de zondag geldt een toeslag van € 30,- 

Extra verrichtingen

  • Voor het oefenen van de extra manoeuvres voor een jacht (werken met lijnen bij het aanmeren en wegvaren) geldt een meerprijs van € 50,-  
  • Voor het snelvaren (alleen in combinatie met de uitgebreide vaarles) geldt een toeslag (los van de extra tijd neemt het verbruik snelvarend nogal toe). 
    1 of 2 personen € 50,-
    3 of 4 personen € 85,-

Eigen boot 

Het uurtarief voor vaarles in je eigen boot is € 55,- 
Houd daarnaast rekening met een vergoeding voor reistijd en reiskosten.
Indien je met je boot naar Beulaeke Haven komt en je boot daar te water laat, dien je € 20,- (hellinggeld en parkeerkosten) te voldoen.

Voor bedrijven, overheid en semi-overheid gelden aangepaste tarieven.

Autorijden kun je niet leren uit een boekje, varen ook niet

Ik word geregeld benaderd met de vraag, of ik nog ruimte in mijn agenda heb voor een praktijkvaarles. Met name in 2020 en 2021, toen er meer boten werden verkocht dan ooit, had ik het behoorlijk druk met het geven van vaarlessen. 

De reacties na een praktijkvaarles zijn eigenlijk altijd positief. Het oefenen van de diverse manoeuvres, zoals het aanleggen en afmeren, het keren in een nauw vaarwater, de sluis door, enz, waarbij ook rekening wordt gehouden met de invloed van de wind en de boten om ons heen, geeft zelfvertrouwen. Hierdoor zul je je een stuk zekerder voelen als je daarna weer in je boot stapt.

De praktijk

Les in de boot van de vaarschool
De vaarlessen worden gegeven in de boot van de vaarschool – een Quicksilver 755 cruiser van 7 meter met een 225 pk Mercury – vanaf de jachthaven op Waterpark Beulaeke Haven in Wanneperveen.

Ik laat je eerst even wennen aan de besturing en de bediening van gas en schakeling. Daarna starten we met de vaarles. Uiteraard houden we bij de vaarles ook rekening met de andere watersporters en de wind, waardoor de vaarles goed aansluit bij de praktijk.

Uitbreidingen
Wil je ook manoeuvres oefenen voor een wat groter schip, zoals een motorjacht of (speed-)kruiser, dan gaan we aanvullend het werken met lijnen oefenen: afvaren op voorspring en achterspring, op een lange lijn de ligbox uit, en aan- en afmeren. Dit is met name handig als je geen boegschroef hebt.
Wil je ook een keer snelvaren, dan doen we dat op het Zwarte water. Ik leg je daarbij uit hoe je optimaal gebruik maakt van de trim van de motor, en hoe je golven het beste kunt nemen. Het snelvaargebied ligt praktisch in de route die we gaan varen.

Vaarles in je eigen boot
Als je liever een vaarles krijgt in je eigen boot, dan kan dat natuurlijk ook. Uiteindelijk is dat de boot waarin je straks weer gaat varen.
Ik heb ervaring met diverse soorten motorboten: boten met een buitenboord motor of een hekdrive, en boten met een vaste schroef en een roer. 
Je kunt met je boot naar Beulaeke Haven komen, of ik kom bij jou (mits je niet al te ver weg woont). Het is wel van belang dat we de diverse manoeuvres goed kunnen oefenen. Denk daarbij aan de aanwezigheid van een aanlegsteiger, voldoende ruimte om te manoeuvreren, enz.

Deze website maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te verbeteren. Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Bekijk meer informatie