Buitenboordmotor kopen: let ook op de cilinderinhoud

Het belang van cc’s

De Amerikanen hebben een mooie one-liner, als het om verbrandingsmotoren gaat: “there is no substitute for cubic inches”. Oftewel, hoe groter de cilinderinhoud van een motor, hoe meer trekkracht (koppel) deze heeft.
Nu worden tegenwoordig in auto-motoren vaak turbo’s of compressors toegepast, en daarmee genereer je meer koppel bij een kleinere cilinderinhoud. Maar bij de buitenboordmotoren zie je voornamelijk atmosferische motoren, dus zonder turbo of compressor (uitgezonderd Mercury’s oudere Verado-lijn). Relatief eenvoudige techniek, en daardoor minder storingsgevoelig.

Wat is nu eigenlijk het belang van meer trekkracht? Feitelijk is het antwoord heel simpel. Heb je een planerende boot, dan wil je graag een beetje vlot optrekken. Hoe meer trekkracht je motor dan heeft, hoe sneller je in plané komt. Bij het waterskiën of wakeboarden is dat bij voorbeeld heel plezierig.

Een voorbeeld

Laten we eens kijken naar de 115, 140 en 150 pk motoren van Suzuki.

De prijzen die ik nu (januari 2023) op de website van Suzuki vindt zijn als volgt:
115 pk     (DF 115 BG)  € 16.499,-
140 pk    (DF 140 BG) € 17.699,-
150 pk    (DF 150 A)    € 18.799,-

Vergelijken we de 115 met de 140 pk uitvoering, dan krijg je dus voor € 1.200,- meer, 25 paarden extra onder de kap.
Vergelijk je de 140 met de 150 pk, dan betaal je voor ‘slechts’ 10 paarden meer € 1100,- extra.
Daarmee lijkt de sprong van 115 naar 140 pk prijstechnisch gezien het interessantst. Maar is dat ook zo?

Ik denk het niet. Want de 115 en de 140 pk hebben beide hetzelfde motorblok, namelijk 2045 cc. Die 25 pk meer ga je heus wel merken, maar het verschil zal niet reusachtig groot zijn.

Maak je de sprong van de 140 naar de 150 pk, dan heb je ‘maar’ 10 pk extra. Maar nu komt het grootste verschil: de 150 pk heeft een blok van 2867 cc. En dat merk je dus echt! Veel meer cc’s dan het blok van de 140 pk, dus veel meer trekkracht. En dus ook een rustiger loop van de motor. En waarschijnlijk niet eens een veel hoger benzineverbruik, want de motor kan het allemaal veel makkelijker doen dan de 140 pk.

Conclusie

Sta je op het punt om een buitenboordmotor te kopen, let dan niet alleen op de pk’s, maar ook op de cilinderinhoud. En uiteraard op de prijs.
De verschillen in prijs en kwaliteit tussen de diverse modellen (aantal pk’s) van de grote producenten (Mercury, Yamaha, Suzuki en Honda) zijn niet heel groot, het verschil in cilinderinhoud is dat soms wel.
En let ook op het gewicht. De motor hangt immers achter je boot, en elke kilo extra maakt dat de boot ‘meer in de kont kan gaan hangen’. Bovendien moet elke kilo extra ook weer in beweging worden gebracht, en dat kost extra benzine.

Mocht je vragen hebben n.a.v. deze blog, neem dan gerust even contact met ons op. Ik heb in geen van bovengenoemde merken aandelen, dus je krijgt een zo objectief mogelijk antwoord.

 

Deze website maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te verbeteren. Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Bekijk meer informatie