Speedboot: buitenboord motor of hekdrive

Je wilt een speedboat kopen, maar je twijfelt tussen een boot met een buitenboord motor (hierna: bbm) of een ingebouwde motor, een hekdrive. In deze blog vertel ik je wat meer over de voor- en de nadelen van beide motoren.

De belangrijkste verschillen tussen een buitenboord motor (outboard) en een hekdrive

Prijsverschil

Een speedboat met een hekdrive is in de regel goedkoper dan een zelfde boot met een bbm. Het scheelt al gauw ‘een duizendje of wat’. Het is namelijk goedkoper om de boot af fabriek al te voorzien van een motor, een hekdrive. Je hebt dan in de regel de keuze tussen een 4 en een 6 cylinder, en dat is het dan wel zo’n beetje.

Bij een zelfde model boot met een bbm met ongeveer dezelfde pk’s ben je in de regel dus duurder uit. Voordeel is wel dat je kunt kiezen uit het aantal pk’s dat je wilt hebben. Neem een boot van een meter of 7, daar kun je bijv. een 150 pk motor achter laten monteren, of een 300 pk, of iets daar tussen in. Je kunt het net zo duur maken als je wilt.

Zoek je een boot tot een meter of 5, dan heb je feitelijk niet veel keus. Het wordt dan een boot met bbm, want vanwege het hoge gewicht, kun je in zo’n boot eigenlijk geen hekdrive monteren. En dan kan het prijsverschil een stuk kleiner worden, want zo’n boot heeft wellicht aan een 50 pk bbm al genoeg. Immers, die bbm is echt veel lichter dan de inboard motor, en de boot heeft dus simpelweg minder pk’s nodig om in plané te komen!

Vaargedrag

Die vraag is snel beantwoord. De inboard motor is een stuk zwaarder dan de bbm, en als de boot korter is dan – pak weg – 6,5 á 7 meter, dan merk je dat in het vaargedrag. Met name als je langzaam vaart zal de boot gaan ‘zoeken’: de neus gaat continu een heel klein stukje naar links, en dan weer naar rechts, en weer naar links, enz. Dat kun je met ’tegensturen’ niet corrigeren, het hoort bij zo’n boot. Wél moet worden opgemerkt dat de ene boot er meer last van heeft dan de andere. Er zijn inboards die er zelfs geen last van hebben. Boven de 6,5 á 7 meter is de boot dermate lang, dat al die kilo’s ‘in de kont’ minder invloed hebben. Ook langzaam varend zal de boot sowieso netjes rechtdoor varen.

Dit fenomeen, het ‘zoeken’, doet zich trouwens ook voor bij bijv. een consoleboot van zo’n 4,5 meter. Je zit dan op de achterbank, achter je hangt de bbm, en de brandstoftank ligt, evenals de accu, vaak achterin. En dan krijg je hetzelfde verhaal als bij de inboard: de boot gaat vanwege al dat gewicht achterin ‘zoeken’.

De oplossing is overigens simpel en goedkoop. Leg een zak met zand voorin, of zet één van de opvarenden voorin, en je hebt genoeg tegengewicht om al dat gewicht achterin te compenseren. Niet voor niets hebben veel inboards een open neus met een paar zitplaatsen …. en dan kan de speedboat met inboardmotor toch interessant worden.

Verschil brandstofgebruik outboards en inboards

In de regel zijn de outboards zuiniger in het gebruik dan de inboards. Ten eerste is de bbm een stuk lichter dan de inboard, en dus hoeven er minder kilo’s in beweging te worden gebracht. Dan kun je dus toe met minder brandstof, of met een wat lichtere motor qua pk’s. Ik heb daarnaast de indruk dat de fabrikanten van bbm ook meer energie stoppen in het zuiniger maken van hun motoren dan Mercruiser en Volvo Penta, de 2 grootste fabrikanten van inboards. Qua fuel-efficiency wint de bbm het dus van de inboard.
Tenzij je een ingebouwde dieselmotor hebt, die vind je vaak in de wat grotere speedkruisers. Dan wordt het een ander verhaal.

Hiermee heb ik denk ik de belangrijkste items m.b.t. de hekdrive en de bbm wel besproken. Ik hoop dat ik je met deze vergelijking heb kunnen helpen bij het maken van je keuze. Zijn er toch nog onduidelijkheden over dit thema, neem dan gerust even contact met me op, ik sta je graag te woord om je vragen te beantwoorden.

Nog geen vaarbewijs?

Heb je nog geen vaarbewijs? Ontdek onze online video-cursus klein vaarbewijs 1.
Elf instructie video’s die je gedurende een half jaar net zo vaak kunt bekijken als je wilt.

Deze website maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te verbeteren. Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Bekijk meer informatie