Praktijkvaarles

Voelt u zich nog wat onzeker in uw boot, en blijkt varen soms toch wat lastiger te zijn dan u dacht?
We gaan tijdens een vaarles allerlei manoeuvres oefenen waarmee u in de praktijk te maken krijgt.
U zult merken dat u na de vaarles meer geniet van het varen, omdat u zich zekerder voelt in uw boot.

Kosten van een praktijkvaarles

Boot van de vaarschool

Een prive-vaarles (ongeveer 3 1/2 uur) in de boot van de vaarschool kost:
Maandag t/m donderdag: € 365,-
Vrijdag t/m zondag:            € 395,-

Bij dit bedrag inbegrepen is mijn reistijd en het vaarklaar maken van de boot, en na de vaarles hetzelfde in omgekeerde volgorde.

In de maanden juni, juli en augustus lopen de wachttijden bij bruggen en sluizen behoorlijk op. Daarom geldt in deze maanden een toeslag van € 35,- op bovenstaande bedragen. 

Lest u met 2 of 3 personen, dan geldt een meerprijs van € 75,- per extra persoon.  Uiteraard zijn we dan langer onderweg.

Voor het oefenen van de extra manoeuvres voor een jacht (werken met lijnen) geldt een meerprijs van € 50,-

Voor het snelvaren geldt een toeslag van € 50,- (los van de extra tijd neemt het verbruik snelvarend nogal toe).

Eigen boot 
Het uurtarief voor vaarles in uw eigen boot is als volgt.
Maandag t/m donderdag: € 55,-
Vrijdag t/m zondag:            € 65,-

Daarnaast reken ik € 50,- per uur voor reistijd en reiskosten, of een evenredig deel daarvan.

Indien u met uw boot naar Beulaeke Haven komt en uw boot daar te water laat, dient u € 10,- hellinggeld te voldoen

Autorijden kun je niet leren uit een boekje, varen ook niet

Ik word geregeld benaderd met de vraag, of ik nog ruimte in mijn agenda heb voor een praktijkvaarles. In 2020, toen er meer boten werden verkocht dan ooit, was het druk, maar dit jaar zijn er nóg meer aanvragen voor een vaarles. Varen blijkt dan toch nét wat anders te werken dan autorijden.

De reacties na een praktijkvaarles zijn eigenlijk altijd positief. Het oefenen van de diverse manoeuvres, zoals het aanleggen en afmeren, het keren in een nauw vaarwater, de sluis door, enz, waarbij ook rekening wordt gehouden met de invloed van de wind en de boten om ons heen, geeft zelfvertrouwen.
Hierdoor zult u zich een stuk zekerder voelen als u daarna weer in uw boot stapt.

De praktijk

Les in de boot van de vaarschool
De vaarlessen worden gegeven in de boot van de vaarschool – een Quicksilver 755 cruiser van 7 meter met een 225 pk Mercury – vanaf de jachthaven op waterpark Beulaeke haven in Wanneperveen.

Ik laat u eerst even wennen aan de besturing en de bediening van gas en schakeling. Daarna starten we met een ‘rondje’ dat ongeveer drie en een half uur duurt. De uiteindelijke tijdsduur is o.a. afhankelijk van de drukte bij bruggen en sluizen en kan dus zowel wat langer als iets korter uitvallen.
Onderweg oefenen we o.a. het aanleggen, het keren en achteruitvaren in een nauwe ruimte, het varen door smalle vaarwegen in de schitterende natuur van ‘de Wieden’ en passeren we 2 bruggen en sluizen. Daarna meren we de boot weer af in de ligbox.

Uitbreidingen
Wilt u ook manoeuvres oefenen voor een wat groter schip, zoals een motorjacht of (speed-)kruiser, dan gaan we aanvullend het werken met lijnen oefenen: afvaren op voorspring en achterspring, op een lange lijn de ligbox uit, en aan- en afmeren. Dit is met name handig als u geen boegschroef hebt.

Wilt u ook een keer snelvaren, dan doen we dat op het Zwarte water. Ik leg u daarbij uit hoe u optimaal gebruik maakt van de trim van de motor, en hoe u golven het beste kunt nemen. Het snelvaargebied ligt praktisch in de route die we gaan varen.

Vaarles in uw eigen boot
Als u liever een vaarles krijgt in uw eigen boot, dan kan dat natuurlijk ook. Uiteindelijk is dat de boot waarin u straks weer gaat varen.

Ik heb ervaring met diverse soorten motorboten met een buitenboord motor, een hekdrive of een vaste schroef en een roer (en een boeg- en hekschroef). Houdt u als maximum bootlengte 30 voet aan.

U kunt met uw boot naar Beulaeke Haven komen, of ik kom bij u (mits u niet al te ver weg woont). Het is wel van belang dat we de diverse manoeuvres, als ik bij ú kom, goed kunnen oefenen. Denkt u daarbij aan de aanwezigheid van een aanlegsteiger, voldoende ruimte om te manoeuvreren, enz.