Ben je op zoek naar een boot?
Sinds 2020 zijn de prijzen van – met name – 2de hands boten behoorlijk gestegen. De fabrieken hadden hun productie vanwege de corona-uitbraak naar beneden toe bijgesteld, maar de vraag nam in de loop van 2020 juist enorm toe. Met als gevolg te weinig aanbod van nieuwe boten (en motoren), waardoor de 2de hands markt nogal onder druk kwam te staan.
Ook de prijzen van nieuwe boten zijn de laatste jaren behoorlijk gestegen. De prijzen gingen in een paar jaar zo’n 15 tot 20 % omhoog! Motoren zijn ook duurder geworden, maar hier zijn de prijsverhogingen wat minder extreem. Verder is de productie van zowel boten als motoren nog steeds niet terug op het oude peil, met als gevolg een beperkter aanbod van een aantal modellen. Tijdig bestellen dus, als je in het voorjaar wilt varen.
Dit alles overziend vermoed ik dat de markt voorlopig nog wel even overspannen blijft, al lijkt de ‘grootste gekte’ inmiddels wel voorbij. Er zijn namelijk ook mensen die tijdens de corona-pandemie in een opwelling een boot hebben aangeschaft, maar die er inmiddels achter zijn gekomen dat je voor je boot ook een ligplaats nodig hebt, dat de motor een elk jaar een beurt moet hebben, en dat de verzekering ook nog wat kost. En als je je boot dan niet zo heel vaak gebruikt, wordt het een dure hobby.
Een paar eenvoudige tips
Tip: Bedenk van te voren goed wat je met de boot wilt gaan doen. ‘Varen’, zul je ongetwijfeld zeggen. Maar vind je het belangrijk om te kunnen snelvaren, of waterskiën achter de boot? Dan kies je al gauw voor een speedboot of een snelle consoleboot. Als het niet zo snel hoeft te gaan, kun je toe met een aanmerkelijk lichtere motorisering, en met een andere boot. Een sloep is dan zo gek nog niet. En dat scheelt aardig in de prijs.
Een andere vraag die belangrijk is, is of je wilt kunnen overnachten in je boot. Wil je tochten maken van meerdere dagen, dan is dat wel handig, en ook heel leuk. Een liplaats in een haven kost je ergens tussen de € 15,- en € 20,- per nacht, tenzij je met je schip over de 10 meter gaat. Daar kun je geen hotel voor boeken. En wat is er mooier, dan ’s morgens wakker worden in een zonovergoten haven, en vervolgens lekker van je ontbijtje genieten in de kuip van je eigen boot.
Tweede tip: Ben je van plan om een 2de hands boot te gaan kopen, let dan bij de aanschaf met name op de staat van de romp, eventuele opbouw en de bekleding, de leeftijd van de boot (kun je vinden in het ingeslagen nummer in de spiegel) en de motor. De motor moet gewoon goed starten, en zowel stationair als bij meer toeren, mooi rond lopen. Als het een bbm is, moet deze qua pk’s natuurlijk een beetje passen bij de boot. Ook de schakeling moet soepel werken. Een proefvaart hoort er zeker bij. En niet onbelangrijk: de prijs moet wel in overeenstemming zijn met de boot die je wordt aangeboden!
Nog een tip: ga liever voor een wat grotere boot, die desnoods een paar jaar ouder is, dan voor een wat nieuwere boot, die wat korter is. Want hoe langer de boot, hoe rustiger die vaart, én hoe meer ruimte je hebt. Een voet meer of minder maakt soms al een heel verschil!
Laatste tip: koop je je boot bij een erkende botenzaak, dan krijg je in de regel garantie. En dat is, zeker als de boot al wat ouder is, een geruststellende gedachte.
Ik wens je veel succes bij je zoektocht, en mocht je vragen hebben, neem dan gerust even contact met me op. Waar mogelijk geef ik je graag advies.