Stuurboordwal houden, de voordelen op een rijtje

Waarom is het slim om sb-wal te houden

Laten we eerst eens kijken wat we precies verstaan onder ‘stuurboordwal houden’, voordat we hier nader op in gaan.
Want wanneer houd je sb-wal, en wanneer is dat niet het geval.
Het komt er op neer dat je zo dicht langs de stuurboordzijde van het vaarwater vaart, als veilig en uitvoerbaar is. Houd er bij voorbeeld rekening mee, dat je plotseling moet kunnen uitwijken. De achterkant van je schip draait dan naar de oever, en daar moet dus ruimte genoeg voor zijn! In normaal Nederlands: houd zo veel mogelijk rechts op – al dan niet betonde – vaarwegen. Want als je op een meer door een vaargeul vaart, en je vaart dicht langs de tonnen aan je stuurboordzijde, dan houd je ook ‘stuurboordwal’.

In artikel 6.04, lid 2 van het BPR lezen we, dat wanneer twee schepen elkaar naderen op tegengestelde koersen, waarbij gevaar voor aanvaring bestaat, het schip dat niet de stuurboordzijde van het vaarwater volgt, voorrang verleent aan het schip dat wel de stuurboordzijde van het vaarwater volgt.
Dat geldt dus ook voor een klein en een groot schip onderling, voor een zeilschip en een motorschip onderling, enz.

Maar pas op, er zijn een paar uitzonderingen op deze regel.

Als bij tegengestelde koersen een groot schip aan jou zijn blauwe bord toont, moet je dat schip voorrang verlenen. Ook als je sb-wal houdt. Wellicht kun je onder de sb-wal blijven varen, maar bij voorkeur steek je over en passeer je de ander stuurboord op stuurboord (dus zoals ze in Engeland doen op de weg). Het grote schip mag immers zijn blauwe bord alleen aan jou tonen, als jij veilig sb op sb kunt passeren.

Een tweede uitzondering is als een groot schip om medewerking vraagt als het wil vertrekken. Ook al houd jij sb-wal, je zult als dat veilig kan, die medewerking moeten verlenen, en wellicht je sb-wal moeten verlaten. Dat geldt ook ten opzichte van grote schepen die uit een nevenwater of haven komen, willen oversteken, of juist een nevenwater of haven in willen varen.

Conclusie:
Stuurboordwal houden geeft je dus altijd een voordeel, omdat je in principe je weg mag vervolgen als er een tegenligger aan komt. En deze regel is eigenlijk ook wel logisch, want waar moet je naar toe als je al keurig rechts houdt ….

Deze website maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te verbeteren. Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Bekijk meer informatie