Veelgestelde vragen

U moet een klein vaarbewijs hebben als u wilt varen met:

  • pleziervaartuigen met een lengte van 15 tot 25 meter;
  • motorboten, korter dan 15 meter, die sneller kunnen dan 20 kilometer per uur (hieronder vallen ook jetski’s en andere typen waterscooters);
  • bepaalde schepen die bedrijfsmatig gebruikt worden, met een lengte tussen de 15 en 20 meter.

Voor grotere schepen zijn er andere vaarbewijzen.

Met het KV 1 mag u varen op de kleinere binnenwateren, dus de kanalen, rivieren en meren.

Het KV 2 is verplicht als u wilt varen op het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer, de Westerschelde, de Oosterschelde, de Waddenzee, Eems of Dollard.
Ook voor het varen op de kustwateren van de landen aan de Middellandse Zee of de Adriatische Zee, hebt u het KV 2 nodig. 

De eerstvolgende dagcursus is gepland in september op Beulaeke Haven, Wanneperveen.
De cursus kan overigens voor kleinere groepen ook op een door u gekozen locatie (bij voorbeeld bij u thuis) worden gegeven. In overleg is er veel mogelijk.

De perfecte combi is natuurlijk de dagcursus, en daarna de online video-cursus om e.e.a. nog eens goed terug te kunnen horen en zien. Je krijgt, als je de online video-cursus (voor je zelf) aanschaft binnen een maand nadat je de dagcursus hebt gevolgd, een korting van € 40,- op de online cursus! 

Ik ben momenteel weer een nieuwe cursus aan het plannen voor het KV 2 op watersportpark Beulaeke Haven, Wanneperveen. Het is een twee-daagse dagcursus. 
De cursus kan ook op een door u gekozen locatie worden verzorgd, data en tijdstippen in overleg. Neemt u bij interesse svp even contact met ons op.

Jazeker! 
Er zijn vrij veel watersporters, die niet vaarbewijs plichtig zijn, maar die toch de cursus voor het KV volgen, omdat ze meer kennis willen hebben over zaken als voorrang, betonning, manoeuvreren, het passeren van bruggen en sluizen, enz.

Het is ook een prima manier om je kennis weer wat op te frissen m.b.t. de belangrijkste zaken, waarmee je op het water te maken krijgt.

Als je je examen wilt plannen, kijk dan even bij meerdere examenlocaties bij jou in de buurt. De wachttijd verschilt nogal per locatie. Vooral in ‘het westen’ moet je momenteel echt geduld hebben. Even vergelijken levert soms een examendatum op, die veel dichterbij ligt.

Slagingsgarantie bestaat niet. Sommige opleiders schermen met ‘slagingsgarantie’, maar wat houdt dat in? Krijgt u uw examengeld terug als u zakt, of betalen zij uw volgende examen, net zo lang tot u slaagt? Ik denk het niet.

Ik durf u wél de garantie te geven, dat een cursus voor het KV die u bij ons volgt, kwalitatief goed in elkaar zit, én plezierig is om te volgen. En wanneer u daarna serieus aan de studie gaat, is de kans dat u slaagt groot.  Maar wie zich onvoldoende voorbereidt zal nooit slagen, ook niet met ‘slagingsgarantie’.

Vanaf 1 oktober 2021 worden er nieuwe vraagsoorten toegevoegd aan de examens voor het Klein Vaarbewijs 1 en 2.
Voor het examen voor ’t Klein Vaarbewijs 1 worden 1 hotspotvraag en 1 sleepvraag toegevoegd.
Voor het examen voor ’t Klein Vaarbewijs 2 wordt 1 sleepvraag toegevoegd.
Het aantal vragen blijft ongewijzigd.

Bij de hotspotvraag (Klein Vaarbewijs 1) wijst de kandidaat het juiste antwoord in 1 afbeelding, of uit meerdere afbeeldingen aan, door deze aan te klikken.

De sleepvraag (Klein Vaarbewijs 1 én 2) gaat over de juiste volgorde van voorrang. Dit geeft de kandidaat aan door de
getallen naar de juiste plek in de afbeelding te slepen. 

Bent u op zoek naar een boot?
Door de corona-uitbraak in 2020 zijn de prijzen van – met name – 2de hands boten enorm gestegen. De fabrieken hadden in 2020 hun productie naar beneden toe bijgesteld, maar de vraag nam juist enorm toe. Met als gevolg te weinig aanbod van nieuwe boten (en motoren), waardoor de 2de hands markt nogal onder druk kwam te staan. 
De prijzen van nieuwe boten zijn in 2022 zo’n 15 tot 20 % gestegen in vergelijking met vorig jaar. Motoren zijn ook duurder geworden, maar hier zijn de prijsverhogingen wat minder extreem.
Verder is de productie van zowel boten als motoren nog steeds niet terug op het oude peil, met als gevolg een beperkter aanbod van een aantal modellen.
Dit alles overziend vermoed ik dat de markt voorlopig nog wel even overspannen blijft. Let bij de aanschaf van een 2de hands boot met name op de staat van de boot, en de leeftijd van de boot (kun je vinden in het ingeslagen nummer in de spiegel) en de motor. Verder moet de motor als het een bbm is qua pk’s natuurlijk een beetje passen bij de boot. En een proefvaart hoort er zeker bij.
Ik wens je veel succes bij je zoektocht, en mocht je vragen hebben, neem dan gerust even contact met me op. Waar mogelijk geef ik je graag advies.

Examens voor marifonie en radiozendamateurs naar CBR.
Het Agentschap Telecom draagt zijn examentaken over aan het CBR. Vanaf 1 juli 2023 doen kandidaten hun theorie-examens bij het CBR. Dit geldt voor zowel de maritieme examens (Basiscertificaat, Marcom A en B) als voor de zendamateur-examens (Novice en Full).