Waarom een praktijk vaarles

Varen kun je niet leren uit een boekje, wel van een ervaren instructeur

Heb je een boot die langer is dan 15 meter, of een motorboot die sneller kan dan 20 km/u, dan zit je sinds 1991 vast aan een vaarbewijs. Maar van een verplichte praktijkproef bij het examen voor dat Klein Vaarbewijs is het – tot nu toe – nooit gekomen.
En dat is feitelijk best raar. Want ga je op voor je rijbewijs, ongeacht of dat nu voor een personenauto, motor, vrachtauto of bus is, dan doe je naast het theoretisch examen ook een praktijk examen. Je zult moeten laten zien dat je niet alleen de regeltjes kent, maar dat je dat voertuig ook goed kunt besturen, en dat je al rijdend goed participeert op de verkeerssituatie.

Hoe anders is het op het water geregeld. Een theoretisch examen volstaat om in het bezit te komen van het vaarbewijs. Terwijl de verkeerssituatie op het water vaak nog onoverzichtelijker en ingewikkelder is, dan op de weg. Denk ook aan de invloed van de wind , bij voorbeeld als je ligt te wachten voor een brug of sluis, waardoor de neus van je boot wordt weggezet. Varen is dan opeens niet meer zo makkelijk als het leek.

Het zal je dan ook niet verbazen dat ik in 2020 en 2021, toen er tijdens de corona-pandemie meer boten werden verkocht dan ooit, geregeld werd gebeld met de vraag, of ik nog een gaatje in mijn agenda heb voor een praktijkvaarles. Want de verschillende manoeuvres, zoals de sluis door, het aanleggen, of het keren in een nauw vaarwater, dat viel soms toch wel wat tegen in de praktijk.

Vaarles in de boot van de vaarschool

Kies je voor een praktijkvaarles op de boot van de vaarschool (een Quicksilver 755 cruiser met een 225 pk Mercury bbm), dan kun je kiezen uit de korte, de standaard of de lange vaarles. En als je het leuk vindt om zelf een bepaalde route uit te stippelen, dan kan dat uiteraard ook (bijv de IJssel op, of richting Friesland). We starten vlakbij Wanneperveen, in Beulaeke Haven. 
Los van de ‘skills’ die je opdoet zul je ongetwijfeld ook genieten van de schitterende natuur, de kop van Overijssel is namelijk een prachtig vaargebied.
En kom je met 2 of 3 personen, dan liggen de kosten een stuk lager, dan wanneer je privé-les neemt.


Vaarles op je eigen boot

Geef je er de voorkeur aan om op je eigen boot te lessen, dan kan dat uiteraard ook. Uiteindelijk is dat ook de boot waar je daarna weer mee gaat varen. De lessen kunnen door heel Nederland worden gegeven. Houd er wel rekening mee dat er voldoende mogelijkheden zijn om bepaalde manoeuvres te oefenen, zoals de aanwezigheid van een steiger om het aanleggen te oefenen, enz. We kunnen er ook een hele dag van maken, waarbij je een bepaalde route uitstippelt. Op die manier kun je alle manoeuvres die je al varend moet beheersen, mooi oefenen.

Interesse in een vaarles?

Heb je interesse in een praktijkvaarles, neem dan even een kijkje op onze website. Daar vind je meer informatie over de diverse vaarlessen, de tarieven, enz. En heb je daarna nog vragen, of wil je een afspraak maken, neemt dan even – vrijblijvend – contact met me op.

Komt er een praktijkproef in de (nabije) toekomst?

Vanuit de overheid zijn er tot op heden geen signalen die daar op wijzen. Maar inmiddels hebben ze (volgens mij bekende informatie) in Duitsland en België wél een praktijkproef ingevoerd, en mijn gevoel zegt dat het dan bij ons ook wel eens zo ver zou kunnen komen. Moet je je klein vaarbewijs nog halen, dan kun je dat maar beter voor zijn!
We hebben een mooie online videocursus, waarbij je gedurende een half jaar onbeperkt 11 instructie video’s kunt bekijken. Feitelijk krijg je privé-les, maar dan ‘ingeblikt’, en je volgt de lessen op een moment dat het jou goed uitkomt. Voor de prijs hoef je het niet te laten …

Deze website maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te verbeteren. Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Bekijk meer informatie